Lisäarvoa ja kilpailuetua datalla johtamisesta

helmi 12, 2021 | General | 0 Kommenttia

Haluatko saada lisäarvoa ja kilpailuetua datalla johtamisesta? Tiesitkö, että digitaalisiin järjestelmiin kertynyt data on jokaisen yrityksen keskeistä omaisuutta? Siihen vain pitäisi investoida resursseja eli osaamista, rahaa ja aikaa, jotta siitä saadaan todellinen kilpailuetu.

Se auttaa esimerkiksi tunnistamaan mahdollisia asiakasmenetyksiä tai uusia potentiaalisia markkinamahdollisuuksia. Edistyksellisimmät yritykset rikastavat jo nyt olemassa olevaa dataansa ulkoisilla tietolähteillä, jolloin sen hyödyntäminen on monipuolisempaa ja datasta saadaan enemmän irti.

Dataohjautuva kulttuuri

Datalla johtaminen mahdollistaa nopeamman poikkeamiin puuttumisen sekä haasteiden ja kriittisten pisteiden tunnistamisen. Tärkeää on luoda oikeat puitteet dataohjautuvalle kulttuurille, joka perustuu systemaattiseen tiedon keruuseen ja faktoihin nojaavaan toimintaan.

Sillä ilman systemaattista datan käsittelyä ja analysointia, nykypäivän strategista tiedolla johtamista on hankala toteuttaa organisaatiossa järjestelmällisesti.

Jokainen jalostusvaihe datan keräämisestä aina visualisoinneista tehtäviin analyyseihin kasvattaa datan arvoa eli sen tuomaa informaatiota. Alussa on kaikkein kriittisintä, että yrityksesi hahmottaa tarpeet ja tavoitteet, joita datan jalostamisella haetaan.

Jalostuksen jälkeen saatte silloin sellaista tarpeellista informaatiota, mitä aikaisemmin ei ole ollut saatavilla tai se olisi ollut todella ison työn takana perinteisillä raportointi- ja taulukko-ohjelmilla.

Tekoälyä päätöksentekoon

Tekoälyn avulla datan jalostaminen voidaan viedä seuraavalle tasolle. Ennakoiva analytiikka on aito kilpailuetu, sillä se mahdollistaa sellaisia luovia oivalluksia, jotka eivät tule esiin perinteisistä talousraporteista.

Analytiikan malleja voidaan hyödyntää esimerkiksi ennustamaan todennäköisyyksiä asiakkaan tarpeille ja toiminnoille, teollisen prosessin eri vaiheiden tehostamiseksi tai riskien tunnistamiseksi.

Parhaimmillaan koneäly pystyy tekemään toistuvat ja pienehköt liiketoimintapäätökset ihmisten sijaan, jolloin päätöstentekijöiden aikaa jää enemmän keskittyä tärkeämpiin asioihin. Voitte keskittyä palvelun kehittämiseen, uusien liiketoiminta-alueiden löytämiseen ja tietenkin parempaan asiakkaiden henkilökohtaiseen palvelemiseen, jota esimerkiksi tekoälyyn (AI) perustuva asiakkuuksien hoitomalli voisi tulevaisuudessa tukea.

Tiedät silloin asiakkaasi tarpeet parhaimmassa tapauksessa ennen häntä, joten kilpailijasi eivät ole voineet olla mitenkään yhteydessä asiakkaaseesi ennen sinua!

0 kommenttia

Lähetä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Share This